Latijn-wetenschappen is een sterk theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met een uitgebreid aanbod Latijn en een uitgebreid pakket wetenschappen. De leerlingen verwerven via het lezen van authentieke teksten een dieper inzicht in de cultuur van de klassieke oudheid en latere periodes. Ze bestuderen taal als systeem vanuit een historisch en vergelijkend perspectief. Daarnaast komen de kernwetenschappen aardwetenschappen, biologie, chemie, fysica en wiskunde op een deductieve, empirische en probleemoplossende manier aan bod. De leerlingen denken conceptueel mee vanuit wiskunde over natuurwetenschappelijke vragen.
Mentoraat is bedoeld voor minimumdoelen uit het gemeenschappelijk funderend leerplan die niet gerealiseerd worden in vakken (zoals bv. financiële geletterdheid), voor studiekeuzebegeleiding (6de jaar), om onderzoeksvaardigheden aan te leren en voor leren leren/remediëring.
Deze studierichting vergelijken met de andere studierichtingen?
Doorstroomfinaliteit | vijfde / zesde jaar |
Aardrijkskunde | 1 / 2 |
Biologie | 2 / 2 |
Chemie | 2 / 2 |
Engels | 2 / 2 |
Esthetica | 1 / 0 |
Frans | 3 / 3 |
Fysica | 2 / 2 |
Geschiedenis | 2 / 2 |
Godsdienst | 2 / 2 |
Latijn | 4 / 4 |
Lichamelijke opvoeding | 2 / 2 |
Mentoraat | 1 / 1 |
Nederlands | 4 / 4 |
Wiskunde | 4 / 4 |
In het vijfde en zesde jaar kunnen leerlingen een keuzevak kiezen uit verschillende domeinen: van Duits in de praktijk tot vrijwilligerswerk en voorbereiding op eventuele selectieproeven.