Economie-moderne talen is een sterk theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met een uitgebreid pakket economie en moderne talen. Leerlingen verwerven inzicht in macro- en micro-economische aspecten en de werking van ondernemingen.
Ze leren logisch en kritisch te denken om economische concepten en hun onderlinge verbanden te begrijpen. Bovendien gebruiken ze wiskundige concepten om economische problemen op te lossen. Daarnaast verdiepen ze hun communicatievaardigheden in het Duits, Engels, Frans en Nederlands. De studierichting daagt hen ook uit op het vlak van verschillende componenten van het wetenschapsdomein moderne talen.
Mentoraat is bedoeld voor minimumdoelen uit het gemeenschappelijk funderend leerplan die niet gerealiseerd worden in vakken (zoals bv. financiële geletterdheid), voor studiekeuzebegeleiding (6de jaar), om onderzoeksvaardigheden aan te leren en voor leren leren/remediëring.
Deze studierichting vergelijken met de andere studierichtingen?
Doorstroomfinaliteit | vijfde / zesde jaar |
Aardrijkskunde | 1 / 1 |
Duits | 3 / 2 |
Economie | 4 / 4 |
Engels | 3 / 3 |
Esthetica | 1 / 0 |
Frans | 3 / 4 |
Geschiedenis | 2 / 2 |
Godsdienst | 2 / 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 / 2 |
Mentoraat | 1 / 1 |
Natuurwetenschappen | 2 / 2 |
Nederlands | 4 / 4 |
Wiskunde | 3 / 4 |
Keuzevak | 1 / 2 |
In het vijfde en zesde jaar kunnen leerlingen een keuzevak kiezen uit verschillende domeinen: van Duits in de praktijk tot vrijwilligerswerk en voorbereiding op eventuele selectieproeven.