In onze school word je goed opgevolgd en begeleid. Onze sterk uitgebouwde leerlingenbegeleiding wordt gedragen door het volledige schoolteam.
Wij willen in onze begeleiding voor elk van jullie optimale ontwikkelingskansen creëren. Sommigen moeten meer uitgedaagd worden, anderen hebben nood aan bijkomende ondersteuning. We zoeken altijd in overleg naar de beste manier om aan die noden tegemoet te komen.
Het welbevinden van onze leerlingen staat daarbij centraal. Daarom besteden we veel aandacht aan een warm onthaal en een aangenaam leer- en leefklimaat. In een familiale sfeer verloopt het contact tussen leerlingen, leerkrachten en directie erg vlot.
Al bij de inschrijving nemen we de informatie op van elke leerling via de ouders of via de baso-fiche. Zo zijn leerkrachten op de hoogte van je talenten en/of de nood aan specifieke ondersteuning of uitdaging. Eind augustus is er voor de nieuwe leerlingen en hun ouders een onthaalmoment. Je maakt kennis met je klassenleraar en bezoekt het klaslokaal. De eerste schooldagen staan in het teken van het zich welkom en goed voelen op school: een kennismakings- en ontmoetingsdag, de kennismaking met de werking van de school, het peter- en meterschap van de leerlingen van het laatste jaar. Voor ouders is er eind september een informele ontmoetingsavond.
In het eerste jaar helpen we onze leerlingen bij het leren leren: het opmaken van een studieplanning, het aanleren van een goede studiemethode en het aanbieden van vaktips hoe je best aan de slag gaat. We voorzien enkele vaste momenten waarop de vakleraar studietips eigen aan het vak aanleert.
Elke leerling heeft een klassenleraar die alles van dichtbij opvolgt.
Regelmatig komt de begeleidende kernklassenraad (een beperkte groep vakleerkrachten) en de begeleidende klassenraad (alle leerkrachten) samen. Daar volgen de leerkrachten de studieresultaten op. We hechten ook veel belang aan de leef- en leerhouding van de leerlingen. Zo krijg je tweemaal per jaar een attituderapport en bespreken we dit met je in een individueel coachinggesprek.
Indien nodig zoeken we naar een passende individuele begeleiding. Dit wordt opgevolgd door de cel leerlingenbegeleiding (leerlingenbegeleider, graadcoördinatoren, directieteam en CLB) die wekelijks samenkomt en nagaat hoe leerlingen het best geholpen kunnen worden. Zij kijken welke ondersteunende maatregelen passend zijn bij leerproblematieken en staan in voor de sociaal-emotionele begeleiding van de leerlingen. Bij al deze acties worden de ouders betrokken. Handelingsgericht werken is hier de richtlijn. Voorbeelden zijn een individueel gesprek met de leerlingenbegeleider, de begeleide avondstudie, het volgen van een leersessie ‘leren leren’, het opvolgen van het welbevinden van de leerling, een no-blame aanpak bij pesten … De hulpmaatregelen voor leerlingen met dyslexie, dyscalculie, dysfasie, dyspraxie, ASS of ADD worden vastgelegd in handelingsplannen. Concrete voorbeelden zijn onder meer het gebruik van de voorleessoftware Sprint+ of meer tijd voor de proefwerken.
Sint-Jozef Humaniora staat gekend als een van de secundaire Ankerscholen voor Cognitief Sterk Functionerende (CSF) leerlingen in Vlaanderen. Dat is niet toevallig, want onze SJH+zorgvisie is inclusief en maakt ondertussen deel uit van het DNA van de school. Binnen- en buitenklasdifferentiatie, masterclasses, internationale uitwisselingen en maatwerk bij versnellingen: CSF-leerlingen vinden bij ons de uitdagende motiverende leeromgeving waar ook zij recht op hebben.