Economische wetenschappen is een sterk theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met een uitgebreid pakket economie en wiskunde. Via de specifieke vorming in economie verwerven leerlingen inzicht in de economie als systeem en de werking van ondernemingen. Ze leren logisch en kritisch te denken om economische en wiskundige concepten en hun onderlinge verbanden te begrijpen.
Leerlingen Economische wetenschappen tonen voor het geheel van de vorming inzicht in complexe leerinhouden, leggen vlot verbanden tussen leerinhouden en kunnen logisch redeneren. Ze verwerven complexere leerinhouden in een beperkt tijdsbestek. Ze zijn in staat om geordend te denken en wiskundig abstracte begrippen en concepten te hanteren. Via logisch en kritisch redeneren en vanuit concrete maatschappelijke contexten doorgronden ze de belangrijkste (bedrijfs)economische concepten en hun onderlinge verbanden.
Keuze tussen 4 of 5 uur wiskunde: wie kiest voor 5 uur wiskunde krijgt een versterkt pakket wiskunde met specifieke doelen in functie van de wiskunde 6 uur in de derde graad.
Benieuwd naar de volledige lessentabel van de tweede graad?
Doorstroomfinaliteit | derde / vierde jaar |
Aardrijkskunde (CLIL) | 1 / 1 |
Artistieke vorming | 1 / 1 |
Biologie | 1 / 1 |
Chemie | 1 / 1 |
Duits | 0 / 1 |
Economie | 4 / 4 |
Engels | 2 / 2 |
Frans | 4 / 4 |
Fysica | 1 / 1 |
Geschiedenis (CLIL) | 2 / 2 |
Godsdienst | 2 / 2 |
ICT (CLIL) | 1 / 0 |
Lichamelijke opvoeding | 2 / 2 |
Maatschappelijke vorming | 1 / 1 |
Nederlands | 4 / 4 |
Studie-uur | 1 of 0 |
Wiskunde | 4 of 5 |
In het derde jaar kunnen de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en ICT en in het vierde jaar aardrijkskunde, chemie 2 uur en geschiedenis volgens de CLIL-didactiek in het Engels gevolgd worden.
Dit is een werkvorm waarin het Frans of Engels als instructietaal wordt gebruikt om een ander vak te onderwijzen. CLIL verhoogt je taalvaardigheid. Door een vak in een andere taal te volgen, leer je luisteren, lezen en spreken in de vreemde taal. Twee vliegen in één klap: je leert actief een vreemde taal en je verwerft je leerstof van het vak. Naast je taalvaardigheid ontwikkel je ook sterk je leervaardigheden, stimuleer je dubbele denkprocessen (inhoud en taal) en werk je aan spreekdurf.