Grieks-Latijn is een sterk theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met een uitgebreid aanbod Grieks en Latijn en een uitgebreid pakket wiskunde. De leerlingen verdiepen zich in het taalsysteem van twee klassieke talen en verwerven via het lezen van teksten een dieper inzicht in de taal en cultuur van de klassieke oudheid.
Leerlingen Grieks-Latijn tonen voor het geheel van de vorming inzicht in complexe leerinhouden, leggen vlot verbanden tussen leerinhouden en kunnen logisch redeneren. Ze verwerven complexere leerinhouden in een beperkt tijdsbestek. Ze zijn verbaal-linguïstisch sterk en hebben een sterk taalgevoel. Ze analyseren taal op een abstracte manier en gaan op een gestructureerde manier om met talen.
Ze zijn in staat om geordend te denken en wiskundig abstracte begrippen en concepten te hanteren. Ze vinden het fijn om zich te verdiepen in de klassieke talen (Grieks en Latijn) en hun respectievelijke cultuur. Ze willen op een gestructureerde manier met die talen omgaan. Ze willen teksten in het Grieks en het Latijn ontdekken en houden ervan om te zoeken naar een gepaste vertaling.
* Dit is geen logische overgang omwille van onvoldoende voorkennis voor economie.
Keuze tussen 4 of 5 uur wiskunde: wie kiest voor 5 uur wiskunde krijgt een versterkt pakket wiskunde met specifieke doelen in functie van de wiskunde 6 uur in de derde graad.
Benieuwd naar de volledige lessentabel van de tweede graad?
Doorstroomfinaliteit | derde / vierde jaar |
Aardrijkskunde (CLIL) | 1 / 1 |
Biologie | 1 / 1 |
Chemie | 1 / 1 |
Duits | 0 / 1 |
Engels | 2 / 2 |
Frans | 3 / 3 |
Fysica | 1 / 1 |
Geschiedenis (CLIL) | 2 / 2 |
Godsdienst | 2 / 2 |
ICT (CLIL) | 1 / 0 |
Lichamelijke opvoeding | 2 / 2 |
Maatschappelijke vorming | 1 / 1 |
Nederlands | 3 / 3 |
Wiskunde | 4 of 5 |
In het derde jaar kunnen de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en ICT en in het vierde jaar aardrijkskunde, chemie 2 uur en geschiedenis volgens de CLIL-didactiek in het Engels gevolgd worden.